Close
Du har ingen varer i din varekurv.
Søg
Filters

Samlevejledning

Samlevejledning



Tillykke med din nye cykel. Vi har lavet en kort samle- og vedligeholdelsesvejledning, som du bedes læse igennem og følge, før du tager din nye cykel i brug. 

Montering af pedaler: 


Hver pedal er forsynet med et bogstav på akslen for enden af gevindet. Bogstavet L (left) betyder, at pedalen skal monteres på cyklens venstre side. Bogstavet R (right) betyder, at pedalen skal monteres på cyklens højre side. Pedalerne skal skrues på med fingrene og må aldrig køres så stramt, så de skal tvinges på ved hjælp af værktøj. Når pedalerne er skruet ind med fingrene efterspændes de stramt med en 15” fastnøgle. Tvangsmonteres pedalerne, vil gevindet i pedalarmene straks være ødelagt, og pedalerne vil efterfølgende være umulige at montere igen. Skade på pedalarme som følge af fejlagtig montering er ikke omfattet af garanti. Ved montering af pedalerne er det en god ide at give dem lidt syrefri olie på gevindet inden montering.


Justering Gear - Kabeljustering:

Ved brug af cyklens gear og bremsesystem vil spiralkablerne (det sorte plastkabel udenpå stålwiren til gear og bremsesystem) blive sammenpresset en anelse. Dette medfører at bremseeffekten nedsættes, og at cyklens gearsystem kan have svært ved at skifte op på de store tandhjul (dvs. det store tandhjul udvendigt foran og det store tandhjul indvendigt bagpå). Dette er helt naturligt og løses let helt uden brug af værktøj (der skal aldrig skrues på de små stopskruer på gearskifteren på det forreste såvel som stopskruerne på det bagerste gearvælger). Justering foretages helt enkelt: 
* Hvis skifteren foran skal justeres drejes der på den lille justeromløber hvor kablet går ind i grebet på styret. Omløberen justeres med fingrene. 
* Hvis skifteren bagpå skal justeres, sidder omløberen på gearvælgeren ved de bagerste tandhjul. Den er identisk i form og funktion som den forreste omløber på styret og justeres med fingrene. Servicejustering af gear og bremser hører under almindelig vedligeholdelse og udgifter i forbindelse med dette afholdes naturligvis af køber. 

Efterspænding af styr:
 
MTB modeller: 
Styret rettes op så frempinden flugter med forhjulet og de 2 grå bolte på frempinden spændes godt. Den øverste bolt i toppen af frempinden skal IKKE spændes mere end den er.
 
Citybike modeller:
Styret rettes op så frempinden flugter med forhjulet og de 2 grå bolte på frempinden spændes godt. Den øverste bolt i midten af frempinden skal spændes godt og den sorte plastdup sættes på.

Vedligeholdelse af kæde - gear:

Kæden er smurt fra fabrikken med en speciel olie. Der må aldrig bruges fedt eller fede olier på kæden. Hvis kæden skal smøres må der alene anvendes tynde, syrefri olier, der er beregnet til formålet. Fede olier og fedt sætter sig i led på gearvælger og tandhjul. Dette forårsager at gearsystemet ikke fungerer efter hensigten

Stelnummer:

På undersiden af krankboksen/siden af sadelrøret sidder cyklens stelnummer. Af forsikringsmæssige og eventuelle reklamationsmæssige hensyn er det vigtigt, at du noterer dig cyklens stelnummer, så du altid kan oplyse det til dit forsikringsselskab og politiet, hvis cyklen skulle blive stjålet eller hvis der skulle opstå reklamationsspørgsmål. ( Bemærk venligst at vi ikke har mulighed for at oplyse stelnummer på din cykel og det er eget ansvar at få dette noteret.

Generel vedligeholdelse:
 
Hvis du skal have den størst mulige glæde af din cykel, skal du huske at smøre de bevægelige dele ofte, efter du har renset af for snavs og urenheder. Brug en cykelolie beregnet til de dele du skal smøre, og du vil have glæde af din cykel. Bemærk venligst at rust ikke er omfattet af reklamationsretten
 

Gear, bremser og andre bevægelige dele er alle indstillet, men det er naturligvis nødvendigt, at du efter en periode (ca. 100 km) efterspænder cyklen og justerer og efterser gear og bremser eller lader en fagmand gøre det, hvis du ikke er fortrolig med opgaven.

 
Du kan finde mange flere råd og tips på cykeltutor.dk - vi har samlet det vigtigste til dig nedenfor.
 
 
Sådan samler du cyklen - det hele vist i een video:
 
 
Montering af pedaler: 

Hver pedal er forsynet med et bogstav på akslen for enden af gevindet. Bogstavet L (left) betyder, at pedalen skal monteres på cyklens venstre side. Bogstavet R (right) betyder, at pedalen skal monteres på cyklens højre side. Pedalerne skal skrues på med fingrene og må aldrig køres så stramt, så de skal tvinges på ved hjælp af værktøj. Når pedalerne er skruet ind med fingrene efterspændes de stramt med en 15” fastnøgle. Tvangsmonteres pedalerne, vil gevindet i pedalarmene straks være ødelagt, og pedalerne vil efterfølgende være umulige at montere igen. Skade på pedalarme som følge af fejlagtig montering er ikke omfattet af garanti. Ved montering af pedalerne er det en god ide at give dem lidt syrefri olie på gevindet inden montering.
 

Justering Gear - Kabeljustering:

Ved brug af cyklens gear og bremsesystem vil spiralkablerne (det sorte plastkabel udenpå stålwiren til gear og bremsesystem) blive sammenpresset en anelse. Dette medfører at bremseeffekten nedsættes, og at cyklens gearsystem kan have svært ved at skifte op på de store tandhjul (dvs. det store tandhjul udvendigt foran og det store tandhjul indvendigt bagpå). Dette er helt naturligt og løses let helt uden brug af værktøj (der skal aldrig skrues på de små stopskruer på gearskifteren på det forreste såvel som stopskruerne på det bagerste gearvælger). Justering foretages helt enkelt: 
* Hvis skifteren foran skal justeres drejes der på den lille justeromløber hvor kablet går ind i grebet på styret. Omløberen justeres med fingrene. 
* Hvis skifteren bagpå skal justeres, sidder omløberen på gearvælgeren ved de bagerste tandhjul. Den er identisk i form og funktion som den forreste omløber på styret og justeres med fingrene. Servicejustering af gear og bremser hører under almindelig vedligeholdelse og udgifter i forbindelse med dette afholdes naturligvis af køber. 

Efterspænding af styr:
MTB modeller: 
Styret rettes op så frempinden flugter med forhjulet og de 2 grå bolte på frempinden spændes godt. Den øverste bolt i toppen af frempinden skal IKKE spændes mere end den er.
 
Citybike modeller:
Styret rettes op så frempinden flugter med forhjulet og de 2 grå bolte på frempinden spændes godt. Den øverste bolt i midten af frempinden skal spændes godt og den sorte plastdup sættes på.

Vedligeholdelse af kæde 
Kæden er smurt fra fabrikken med en speciel olie. Der må aldrig bruges fedt eller fede olier på kæden. Hvis kæden skal smøres må der alene anvendes tynde, syrefri olier, der er beregnet til formålet. Fede olier og fedt sætter sig i led på gearvælger og tandhjul. Dette forårsager at gearsystemet ikke fungerer efter hensigten

 
Justering af skivebremser:
 
 
Generel vedligeholdelse:
Hvis du skal have den størst mulige glæde af din cykel, skal du huske at smøre de bevægelige dele ofte, efter du har renset af for snavs og urenheder. Brug en cykelolie beregnet til de dele du skal smøre, og du vil have glæde af din cykel. Bemærk venligst at rust ikke er omfattet af reklamationsretten

Gear, bremser og andre bevægelige dele er alle indstillet, men det er naturligvis nødvendigt, at du efter en periode (ca. 100 km) efterspænder cyklen og justerer og efterser gear og bremser eller lader en fagmand gøre det, hvis du ikke er fortrolig med opgaven.

Stelnummer:
På undersiden af krankboksen/siden af sadelrøret sidder cyklens stelnummer. Af forsikringsmæssige og eventuelle reklamationsmæssige hensyn er det vigtigt, at du noterer dig cyklens stelnummer, så du altid kan oplyse det til dit forsikringsselskab og politiet, hvis cyklen skulle blive stjålet eller hvis der skulle opstå reklamationsspørgsmål.